Ο Γούντι Άλεν αυτοβιογραφείται και απαντά στις επικρίσεις

Share Button

Γράφει ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος

Όταν ο Γούντι Άλεν ξεκινά την αυτοβιογραφία του με την αφιέρωση στη Σουν-Γι «Της έδινα να τρώει απ’ την παλάμη μου και μετά πρόσεξα ότι μου έλειπε το χέρι», ο αναγνώστης καταλαβαίνει πως ο σπουδαίος δημιουργός δεν έχει χάσει το περίφημο χιούμορ του, αφού ούτε η γυναίκα που λατρεύει περισσότερο από οτιδήποτε στον κόσμο γλιτώνει από τον σαρκασμό που τον έκανε διάσημο.
Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος που έχει υπογράψει αριστουργήματα, όπως το MANHATTAN και το MATCHPOINT, δεν είναι άλλος ένας άνθρωπος του σινεμά που αποφάσισε να γράψει ένα memoir. Ο Γούντι Άλεν ξεκίνησε ως κειμενογράφος για άλλους και ξεχώρισε για την παραγωγικότητα και τη συνεπή ικανότητά του να γράφει γρήγορα και πάντοτε αστεία. Στο ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΤΙΠΟΤΑ εκθέτει γλαφυρά, κωμικά και όσο γίνεται ωμά τη φιλοσοφία και τις απόψεις του, τις υπέροχες εμμονές και τις βαρετές καθημερινές του συνήθειες, τα συναισθήματά του για τους ανθρώπους που τον περιστοιχίζουν με αγάπη ή τον αποφεύγουν μετά βδελυγμίας. Στις πρώτες σελίδες του βιβλίου ανακαλεί την παιδική ηλικία και την οικογένειά του, φέρνοντας στον νου τις σπαρταριστές περιγραφές από τον ΝΕΥΡΙΚΟ ΕΡΑΣΤΗ. Ο Γούντι Άλεν προσκαλεί τον αναγνώστη στον κύκλο των γνωριμιών του, των καλλιτεχνών που τον σημάδεψαν, όπως ο Γκράουτσο Μαρξ, των συνεργατών και των συνοδοιπόρων του.
Για πρώτη φορά ανοίγει την καρδιά του χωρίς να χάσει την ψυχραιμία του και θίγει το λεπτό θέμα της πικρής δικαστικής του διαμάχης με την πρώην αγαπημένη, Μία Φάροου, και μητέρα του μοναδικού βιολογικού παιδιού του, της Ντίλαν. Ανακαλεί λυπηρές μνήμες, επιμένοντας, πέρα από τις νομικές λεπτομέρειες, στην αθωότητα των προθέσεών του. Απευθύνει, ακόμη και σήμερα, ανοιχτή, εγκάρδια πρόσκληση στην απομακρυσμένη Ντίλαν, με την οποία δε μοιράστηκε βόλτες στη Νέα Υόρκη, τη Ρώμη ή το Παρίσι, που τόσο ήθελε να της δείξει, αν και ρεαλιστικά βλέπει την έστω και μερική ένταξη στη νέα του οικογένεια ως μακρινό όνειρο.
Σχολιάζει ακόμη τις φήμες για στενή συνεργασία του με τον Χάρβεϊ Γουάινστιν («Δε θα μπορούσαμε ποτέ να συνεργαστούμε!»), απογοητεύεται από την έλλειψη συμπαράστασης των συναδέλφων του απέναντι στις κατηγορίες, αλλά πάντα μαλακώνει όταν η Σουν-Γι ξανατρυπώνει στις σελίδες του.
Στο ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΤΙΠΟΤΑ κυριαρχεί έντονα η αυτοπαρωδία, η αναίρεση του διαδεδομένου μύθου του Νεοϋορκέζου διανοούμενου που τον ακολουθεί από την αρχή της καριέρας του, προσδιορίζοντας τον εαυτό του ως αμόρφωτο μισάνθρωπο που προσγειώθηκε στην Τέχνη και μακαρίζει την τύχη του για τα ευεργετήματα που απολαμβάνει. Υπερβολή; Κι όμως, έπειτα από τέτοιας ποιότητας φιλμογραφία, ο Άλεν ακόμη θεωρεί πως δεν έχει σκηνοθετήσει ούτε ένα σπουδαίο έργο, κι αν ξεκινούσε από την αρχή, θα αντάλλασσε εύκολα τη σταδιοδρομία του με το ταλέντο ενός δεξιοτέχνη μουσικού, όπως ο Μπαντ Πάουελ, ή την αιθέρια κίνηση του Φρεντ Αστέρ. Όσο για την υστεροφημία του, είναι κατηγορηματικός: «Από το να παραμείνω ζωντανός στις καρδιές και το μυαλό του κοινού, προτιμώ να παραμείνω ζωντανός στο διαμέρισμά μου».
Ο Γούντι Άλεν, με τη μοναδική του ικανότητα να λέει ιστορίες, καταθέτει μια απολαυστική και αφοπλιστική αυτοβιογραφία-best seller των NEW YORK TIMES, USA TODAY, LOS ANGELES TIMES και PUBLISHER’S WEEKLY.

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ
ΑΦΗΓΕΙΤΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΡΙΕΡΑ ΤΟΥ
ΣΕ ΜΙΑ ΑΠΟΛΑΥΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΦΟΠΛΙΣΤΙΚΗ ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ.

ΜΠΕΣΤ ΣΕΛΕΡ ΤΩΝ New York Times, USA Today, Los Angeles Times ΚΑΙ Publisher’s Weekly
Με τη μοναδική του ικανότητα να λέει ιστορίες, ο Γούντι Άλεν μάς γυρίζει πίσω στην παιδική του ηλικία στο Μπρούκλιν· στα πρώτα χρόνια της αμερικανικής τηλεόρασης, όταν εργάστηκε ως ευθυμογράφος σε τηλεοπτικές επιθεωρήσεις στο πλευρό θρυλικών μορφών, όπως ο Μελ Μπρουκς και ο Νιλ Σάιμον· στα κλαμπ όπου εμφανιζόταν ως αυτοσχεδιαστικός κωμικός παλεύοντας να αναγνωριστεί το ταλέντο του και να βρει τον δρόμο προς την επιτυχία.

 Κι ύστερα μας ταξιδεύει στον κόσμο των κινηματογραφικών πλατό, όταν πλέον άρχισε να γυρίζει τις πρώτες του κωμωδίες (Ζητείται εγκέφαλος για ληστεία, Μπανάνες, Τα πάντα γύρω από το σεξ), και μας ξεναγεί στην εξηντάχρονη παραγωγικότατη καριέρα του στο σινεμά, από τις κλασικές ταινίες του (Ο νευρικός εραστής, Μανχάταν, Η Χάνα και οι αδελφές της) ως τις πιο πρόσφατες (Μεσάνυχτα στο Παρίσι, Μια βροχερή μέρα στη Νέα Υόρκη). Παράλληλα μας μιλά για τους γάμους του, τους έρωτές του και τις διάσημες φιλίες του, για την τζαζ μουσική που αγαπά να παίζει, για τα βιβλία του και τα θεατρικά του έργα, ενώ μαθαίνουμε για τους δαίμονές του, τα λάθη και τις επιτυχίες του και για τους ανθρώπους που τον σημάδεψαν.

Share Button

The Author

Η ομάδα των Εκδόσεων Ψυχογιός

Όταν κλείνει ένα βιβλίο, ανοίγει ένας κύκλος επικοινωνίας. Ζήστε την εμπειρία. Εσείς κι εμείς πάντα σ' επαφή!