Στις 12 Ιανουαρίου έχει γενέθλια ένας από τους συγκλονιστικότερους στυλίστες του λόγου, ο Χαρούκι Μουρακάμι. Γεννημένος στο Κιότο τον Ιανουάριο του 1949, διαθέτει ένα πολυπληθές παγκόσμιο κοινό, που περιμένει κάθε του βιβλίο, κάθε του συνέντευξη και κάθε του εμφάνιση με ιερή αφοσίωση, και αυτό είναι εξαιρετικά σπάνιο, είναι το δώρο των γενεθλίων του, θα έλεγα, για μια ζωή που ο ίδιος αφιέρωσε στην καλή λογοτεχνία, αναφέρει σε άρθρο του στο περιοδικό Κ της Καθημερινής ο Άθως Δημουλάς. Πόσα πράγματα γνωρίζετε όμως για τον Μουρακάμι πέρα από τα βιβλία του; Έχει περιγραφεί από τους ξένους κριτικούς ως εξής: Εκθέτει οράματα αντάξια της Αποκαλύψεως. Αλλά δε μοιάζει με προφήτη της Διαθήκης. Περισσότερο μοιάζει με παράξενο παραμυθά, που φροντίζει, για αντίβαρο, να αναμαθαίνει στο κοινό του τις πρώτες του ανάγκες: πώς να λέει απλά πεινάω, χαίρομαι, ερωτεύομαι. Ο ίδιος εξομολογείται ότι όνειρο ζωής του είναι να κάθεται απομονωμένος στον πάτο ενός πηγαδιού: «Έχω εμμονή με το πηγάδι. Και με τον ελέφαντα. Και με το ψυγείο. Και τη γάτα. Και το σιδέρωμα. Σιδερώνω και τα ρούχα της γυναίκας μου. Δεν μπορώ να τις εξηγήσω τις εμμονές μου». Όσο δε για τη φαντασία του; «Είναι σαν ένα ζώο. Κι αυτό που πρέπει να κάνω είναι να την κρατάω ζωντανή», λέει. «Το πρώτο μου μυθιστόρημα το έγραψα το 1979. Έκτοτε γράφω όλα μου τα βιβλία σε πρώτο πρόσωπο. Προσπάθησα κάποιες φορές να γράψω σε τρίτο πρόσωπο και κάθε φορά αισθάνομαι άβολα, σαν να κοιτάζω τα πράγματα αφ’ υψηλού. Θέλω να είμαι στο ίδιο επίπεδο με τους χαρακτήρες μου. Είναι θέμα δημοκρατίας!» εξηγεί και δε δειλιάζει μπροστά σε τίποτα. Δημιουργεί έναν κόσμο με θεούς και δαίμονες, καλό και κακό, ωραίο και γκροτέσκο, φως και ζόφο, φαντασία και πραγματικότητα, συνθέτοντας τελικά οντολογικούς μύθους που σε εθίζουν στη γραφή του. Μια γραφή που εισχωρεί στον πυρήνα της ύπαρξης, συλλαμβάνοντας την ποιητικότητα της ανθρώπινης ψυχής. Ο Ιάπωνας συγγραφέας, που έχει τιμηθεί με τα βραβεία Franz Kafka, Jerusalem και Yomiury, βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στους υποψηφίους για το βραβείο Νομπέλ και σε βυθίζει σε κόσμους όπου οι γάτες μιλούν, τα ψάρια πέφτουν απ’ τον ουρανό και τα πνεύματα γλιστρούν έξω από τα σώματα για να κάνουν έρωτα ή να διαπράξουν φόνο. Στον Μουρακάμι ο λυρισμός μετατοπίζεται προς το υπαρξιακό δράμα και το μυστήριο του θρίλερ παραπέμπει σε ένα ψυχικό μυστήριο. Με αφήγηση που υπνωτίζει, αναζητά την ισορροπία ανάμεσα στον εαυτό και τον Άλλο, ανάμεσα στην αυτοσυνείδηση και την αλληλοκατανόηση, τη σκέψη, τη συμπάθεια και την αγάπη. Για όλα αυτά τα σπάνια χαρίσματά του αλλά και επειδή στις ιστορίες του μπορούν να συμβούν τα πάντα –μα τα πάντα!– έχει καταλήξει να θεωρείται κλασικός.
Από τις Εκδόσεις μας κυκλοφορούν τα έργα του ΝΟΡΒΗΓΙΚΟ ΔΑΣΟΣ, ΤΙΣ ΜΙΚΡΕΣ ΩΡΕΣ, το τρίτομο magnum opus του 1Q84, Ο ΑΧΡΩΜΟΣ ΤΣΟΥΚΟΥΡΟΥ ΤΑΖΑΚΙ ΚΑΙ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ και Ο ΚΑΦΚΑ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ, τώρα πια με νέα εξώφυλλα, διά χειρός ενός από τους πιο διάσημους graphic designers στον κόσμο. Ο λόγος για τον πολυτάλαντο Noma Bar ,έργα του οποίου έχουν κοσμήσει μερικά από τα μεγαλύτερα διεθνή έντυπα. Ο Ισραηλινός εικονογράφος με το χαρακτηριστικό μινιμαλιστικό στιλ είχε ως εργαλεία του τον κύκλο και τον συνδυασμό του άσπρου, του μαύρου και του κόκκινου. Αποτέλεσμα ήταν να παραδώσει μικρά, ζηλευτά έργα τέχνης, που δεν πρέπει να λείπουν από καμιά βιβλιοθήκη.