Η Μαρία Παναγοπούλου μας γράφει για την ΠΕΘΕΡΑ και την ΠΕΝΘΕΡΑ.

Share Button

Όταν ξεκινούσα τη συγγραφή του βιβλίου Η πενθερά δε φανταζόμουν πόσο σοφότερη θα γινόμουν μετά την έκδοσή του! Πολύτιμη η επικοινωνία με τους αναγνώστες του, όχι μόνο αγάπησαν πολύ και δυνατά την «πενθερά» μου, αλλά μου χάρισαν και συνεχίζουν να μου χαρίζουν σημαντικές γνώσεις για τον πιο πολυσυζητημένο ρόλο της ελληνικής κοινωνίας.

Συνειδητοποίησα, για παράδειγμα, πως το μυστικό για την αρμονική συμβίωση με την πεθερά είναι να σας χωρίζουν πολλά χιλιόμετρα! Εάν μεσολαβεί θάλασσα, ακόμη καλύτερα, εάν μάλιστα αυτή η θάλασσα είναι ωκεανός, τότε συγχαρητήρια! Έχετε χτυπήσει το τζακ ποτ.

Έμαθα επίσης πως (και) στο θέμα πεθερά υπάρχει βαθιά ανισότητα μεταξύ των δύο φύλων. Διότι είναι άλλο πράγμα να γίνεις πεθερά από το κορίτσι σου κι άλλο από το αγόρι σου. Στην πρώτη περίπτωση, ελπίζεις και προσεύχεσαι να βρει η κόρη σου ένα καλό παλικάρι να την αγαπάει, να είναι σεβαστικό, εργατικό, καλός πατέρας, πιστός σύζυγος (και ιδανικά ορφανός για να μην πηγαίνει «πακέτο» με τη συμπεθέρα). Στη δεύτερη περίπτωση, το μόνο για το οποίο ελπίζεις και προσεύχεσαι είναι να ξεστραβωθεί ο λεβέντης σου και να δει ότι η γυναίκα που διάλεξε είναι (πάντα) λίγη για εκείνον. Μπορεί να είναι καλή, χρυσή, άγια, για έναν άλλο γιο! Για τον δικό σου, τον εκλεκτό, ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ! Τελεία. Και παύλα!

Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες, ωστόσο, γνώσεις που αποκόμισα χάρη στο βιβλίο μου, είναι ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Πεθεράς. Αγνοούσα εντελώς την ύπαρξή της, μέχρι που με ενημέρωσε η φοβερή ομάδα των Εκδόσεων Ψυχογιός. Πριν γραφτεί Η πενθερά μου, ίσως να απορούσα γιατί δεν είναι ευρέως γνωστή στη χώρα μας η γιορτή αυτή. Τώρα δεν απορώ. Γιατί τώρα ΞΕΡΩ!

Ξέρω πως στην Ελλάδα, οι χωρισμένοι (κατά το λαϊκό άσμα) και οι πεθερές δε γιορτάζουν ποτέ. Τουλάχιστον όχι την ίδια χρονική περίοδο. Και τι να γιορτάσουν δηλαδή οι πεθερές; Που έφυγε το παιδί και μαράζωσε το πατρικό του σπίτι; Που δεινοπαθούν για να το πετύχουν μόνο του χωρίς να είναι μπάστακας δίπλα ο γαμπρός ή η νύφη; Που εκείνες του πήγαιναν το φραπεδάκι στο κρεβάτι και τώρα βάζει ολημερίς πλυντήρια ή (άκουσον, άκουσον!) μοιράζεται τις δουλειές του σπιτιού με τη γυναίκα του; Που το μεγάλωσαν με σουτζουκάκια και σπανακόπιτες και τώρα τρώει κάθε μέρα ντελίβερι ή σαλάτες με κινόα; Ή μήπως να γιορτάσει το γεγονός πως μια φορά από τότε που παντρεύτηκε δεν το είδε να φοράει την τιμημένη ζακέτα του η δόλια μάνα; Α, όχι! Το να είσαι πεθερά στην Ελλάδα δεν είναι λόγος εορτασμού. Συχνά είναι ακριβώς το αντίθετο. Ας είμαστε ειλικρινείς!

Αν, ωστόσο, θελήσουμε, εκτός από ειλικρινείς, να είμαστε και δίκαιοι, τότε θα πρέπει να δούμε και την άλλη άποψη. Αυτή που λέει πως κάθε πεθερά, ακόμα και μια «πενθερά» που έχει σκοπό ζωής να εξοντώσει τον έρωτα του ζευγαριού, έκανε ένα μεγάλο καλό στη ζωή της: γέννησε τον/τη σύντροφό μας! Τον άνθρωπο που ίσως έγινε ή θα γίνει ο πατέρας/η μητέρα των δικών μας παιδιών. Και μόνο γι’ αυτό, μία φορά τον χρόνο τής αξίζει μια γλυκιά κουβέντα. Έτσι κι αλλιώς, τα φιλιά και οι αγκαλιές απαγορεύονται λόγω κορονοϊού (πράγμα που ειδικά την Παγκόσμια Ημέρα Πεθεράς ουδόλως μας πειράζει…).

Χρόνια πολλά, πεθερές! Καλό κουράγιο, νύφες και γαμπροί! Ζωή είναι, θα περάσει…

ΥΓ. Πεποίθησή μου είναι πως οι μεγαλύτερες αλήθειες στη ζωή μας λέγονται καμουφλαρισμένες με χιούμορ. Το πού σταματάει το χιούμορ και πού ξεκινάει η αλήθεια στο παραπάνω κείμενο το αφήνω στην κρίση σας. Είστε έξυπνοι αναγνώστες!

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

«Τι διαφορά έχει η πενθερά από την πεθερά»;
«Καμία!»
«Τότε προς τι αυτό το παραπανίσιο νι;»
«Δεν ξέρω. Κατά μία εκδοχή, η λέξη προέρχεται από τη σύνθεση των όρων πένθος και έρως και υποδηλώνει τον θάνατο του έρωτα».
«Μεγαλειώδες! Πενθερά: ο θάνατος του έρωτα!»

Δύο ηλικιωμένες γυναίκες δέχονται δολοφονική επίθεση την ίδια μέρα και ώρα, σε δύο διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας. Άγνωστες μεταξύ τους, τις ενώνει ένα αόρατο νήμα: είναι πεθερές που αντιπαθούν τις νύφες τους.
Η Αγορίτσα, μια σκληρή Μανιάτισσα από το Οίτυλο, βλέπει τα όνειρά της να γκρεμίζονται όταν ο γιος της, ο δικηγόρος Σαράντος Πιερόγιαννης, παντρεύεται με μια χειρουργό, αφοσιωμένη στην καριέρα της.

Η Μόσχω, μια καλοκάγαθη Πόντια από την Καλαμαριά, ζει κάτω από την ίδια στέγη με τον μοναχογιό της, τον οδηγό νταλίκας Ηρακλή Τερκενλεκίδη, και την καλλονή σύζυγό του.

Δύο πεθερές, που κάποιοι τις θέλουν νεκρές. Δύο νύφες, που εύχονται να είχαν ορφανούς συζύγους. Δύο γιοι, που συνθλίβονται στις συμπληγάδες της μητρικής αγάπης και του έρωτα. Οικογενειακές συνωμοσίες και μιαρά μυστικά. Άγραφοι νόμοι κι αγδίκιωτα αισθήματα. Κι ένας γρίφος-φωτιά: η πεθερά σκότωσε τον έρωτα ή ο έρωτας την πεθερά;

Ένα κοινωνικό-αστυνομικό μυθιστόρημα που επιχειρεί να ρίξει φως σε ένα διαχρονικό στερεότυπο της ελληνικής κοινωνίας: υπάρχουν πεθερές-αράχνες ή πρόκειται για ένα άλλοθι των ζευγαριών που δεν καταφέρνουν να κατακτήσουν το «για πάντα»;

Share Button

The Author

Μαρία Παναγοπούλου

Η ΜΑΡΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Πειραιά. Το πραγματικό της επίθετο είναι Παναγοηλιοπούλου, αλλά όταν σε ηλικία 19 ετών ξεκίνησε να εργάζεται στο ραδιόφωνο, αναγκάστηκε να το περικόψει αφού ήταν γλωσσοδέτης για τους παραγωγούς των εκπομπών. Σπούδασε Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Εργάστηκε ως ρεπόρτερ στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ και συνεργάστηκε με περιοδικά και με την πρωινή τηλεοπτική εκπομπή του STAR, «Star Café». Ο γάμος και η γέννηση του γιού της έβαλαν για κάποια χρόνια σε δεύτερη μοίρα την καριέρα, καθώς επέλεξε συνειδητά τον ρόλο της full time μαμάς, ξεδίνοντας μέσα από το καθημερινό γράψιμο ιστοριών που κατέληγαν πάντα στα συρτάρια της. Όταν ο γιος της μεγάλωσε αρκετά, επέστρεψε στη δουλειά της επιλέγοντας «το πιο μαγικό κομμάτι των Μέσων Ενημέρωσης», όπως το αποκαλεί, δηλαδή αυτό που βρίσκεται πίσω από τις κάμερες. Σήμερα δραστηριοποιείται στον χώρο των Δημοσίων Σχέσεων και της Επικοινωνίας, αρθρογραφεί και διατηρεί το προσωπικό της blog thisimarias.com. Είναι παντρεμένη με τον δημοσιογράφο Κώστα Χαρδαβέλλα και περήφανη μανούλα του Κωνσταντίνου Χαρδαβέλλα, που είναι διαιτολόγος-διατροφολόγος. Η ΠΕΝΘΕΡΑ είναι το πρώτο βιβλίο της που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ.