Τα θαύματα δεν έρχονται σε αντίθεση με τη φύση. Έρχονται σε αντίθεση μόνο με όσα ξέρουμε για τη φύση

miracles
Share Button

Η άποψή μου ότι τα θαύματα έχουν όντως συμβεί στην ανθρώπινη Ιστορία δεν είναι σε καμία περίπτωση μια πεποίθηση που συνδέεται με τον μυστικισμό. Πιστεύω όσα στηρίζονται σε ανθρώπινες αποδείξεις, όπως ακριβώς πιστεύω στην ανακάλυψη της Αμερικής. Μέχρι αυτό το σημείο υπάρχει μονάχα ένα απλό, λογικό γεγονός που απαιτεί διατύπωση και επεξήγηση. Με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, έχει επικρατήσει μια ιδιόμορφη υπόθεση ότι όσοι δεν πιστεύουν στα θαύματα τα αντιλαμβάνονται με έναν τρόπο ψύχραιμο και δίκαιο, ενώ, παράλληλα, όσοι πιστεύουν στα θαύματα τα αποδέχονται με την προϋπόθεση ότι σχετίζονται με κάποιο δόγμα. H αλήθεια, όμως, είναι αντίστροφη. Όσοι πιστεύουν στα θαύματα τα αποδέχονται (ορθά ή λανθασμένα) διότι κατέχουν αποδεικτικά στοιχεία. Όσοι δεν πιστεύουν στα θαύματα τα απορρίπτουν (ορθά ή λανθασμένα) διότι πιστεύουν σε ένα δόγμα που τα αντιστρατεύεται. Προφανώς, όμως, το πιο δημοκρατικό πράγμα είναι να πιστεύεις μια αγρότισσα όταν καταθέτει την εμπειρία της για ένα θαύμα, όπως ακριβώς να πιστεύεις μια αγρότισσα όταν καταθέτει αποδεικτικά στοιχεία για έναν φόνο. […]

Τα θαύματα δεν έρχονται σε αντίθεση με τη φύση. Έρχονται σε αντίθεση μόνο με όσα ξέρουμε για τη φύση.

ΑΓΙΟΣ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ

Εάν πρόκειται για τη μαρτυρία των ανθρώπων αναφορικά με το εάν επιτελούνται θαύματα, τότε διαπιστώνεται ότι υπάρχει ένας τεράστιος χείμαρρος τέτοιας (μαρτυρίας) υπέρ του υπερφυσικού. Εάν αρνηθείς το θαύμα, αυτό μπορεί να σημαίνει μόνο ένα από τα εξής δύο: αρνείσαι την ιστορία του αγρότη αναφορικά με τα φάντασμα είτε διότι ο άνθρωπος είναι αγρότης είτε διότι η ιστορία αφορά τα φαντάσματα. Αυτό σημαίνει ότι είτε αρνείσαι τις βασικές αρχές της δημοκρατίας είτε επιβεβαιώνεις τις βασικές αρχές του υλισμού – τη θεωρητική αδυναμία του θαύματος. Έχεις το απόλυτο δικαίωμα να πιστεύεις ό,τι θέλεις. Σε αυτή την περίπτωση όμως είσαι ένας δογματιστής. Αυτοί που αποδεχόμαστε όλα τα πραγματικά στοιχεία είμαστε εμείς οι χριστιανοί· αυτοί που τα αρνούνται, αναγκαζόμενοι να συμπεριφέρονται έτσι λόγω των πεποιθήσεών τους είστε εσείς οι ορθολογιστές. Εγώ, όμως, εν προκειμένω, δεν είμαι αιχμάλωτος σε αυτό το θέμα από κανένα «πιστεύω», και θεωρώ αμερόληπτα τα θαύματα που προέρχονται από τον Μεσαίωνα μέχρι και τους Νέους Χρόνους, και έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι πράγματι συμβαίνουν. Όλες οι αντιπαραθέσεις απέναντι σε αυτά τα γεγονότα είναι πάντα εγκλωβισμένες σε έναν φαύλο κύκλο. Εάν ισχυριστώ ότι «τα μεσαιωνικά έγγραφα μαρτυρούν συγκεκριμένα θαύματα με τον ίδιο τρόπο που επιβεβαιώνουν συγκεκριμένες μάχες», μου απαντούν: «Μα τα μεσαιωνικά κείμενα είναι γεμάτα προκαταλήψεις!» Εάν ήθελα ωστόσο να μάθω για ποιο λόγο χαρακτηρίζονται από προκατάληψη, η μόνη τελική απάντηση που θα έπαιρνα θα ήταν ότι πίστευαν στα θαύματα. Εάν ισχυριστώ ότι «ένας χωριάτης είδε ένα φάντασμα», θα μου απαντήσουν: «Μα οι χωριάτες είναι αφελείς!» Εάν, δε, ρωτήσω «Γιατί είναι αφελείς;» η μόνη απάντηση που θα πάρω είναι επειδή βλέπουν φαντάσματα. Την Ισλανδία είναι αδύνατον να την προσεγγίσει κάποιος, και μόνο ανόητοι ναύτες την έχουν δει. Αλλά οι ναύτες αυτοί είναι ανόητοι διότι απλώς δήλωσαν ότι είδαν την Ισλανδία.

Γκ.Κ. Τσέστερτον, Orthodoxy
Απόσπασμα από το βιβλίο ΘΑΥΜΑΤΑ

Λίγα λόγια για το βιβλίο

9789605590147_3D

Τι είναι τα θαύματα και γιατί τόσοι άνθρωποι πιστεύουν σε αυτά; Τι μας λένε για τον εαυτό μας; Και τι γίνεται με τις εμπειρίες που δεν μπορούμε να εξηγήσουμε;

Ο Έρικ Μεταξάς αποδεικνύει με συγκλονιστικό τρόπο ότι γίνονται θαύματα. Προσεγγίζει το θέμα με τη σοβαρότητα και τον σεβασμό που του αρμόζει, και παραθέτει από συζητήσεις περί συμβατότητας μεταξύ πίστης και επιστήμης μέχρι και συγκεκριμένα περιστατικά για θαύματα που έχουν αναφερθεί.

Ένα βιβλίο για τη δύναμη της πίστης.

Share Button

The Author

Η ομάδα των Εκδόσεων Ψυχογιός

Όταν κλείνει ένα βιβλίο, ανοίγει ένας κύκλος επικοινωνίας. Ζήστε την εμπειρία. Εσείς κι εμείς πάντα σ' επαφή!