Η Ράνια Μπουμπουρή γράφει για το βιβλίο ΣΕ ΑΚΑΝΟΝΙΣΤΟ ΡΕΥΜΑ

akanonisto-reuma
Share Button

Πρόκειται για το χρονικό μιας αυτοχειρίας, διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, και πράγματι μια απόπειρα αυτοκτονίας είναι η αφορμή για να ξετυλιχτεί η ιστορία των δύο πρωταγωνιστριών του, της 30χρονης Ανθής και της 18χρονης Μαρίας. Επαγγελματίας χορεύτρια η πρώτη, μαθήτρια λυκείου η δεύτερη. Τα μονοπάτια της ζωής τους διασταυρώνονται στο κατώφλι του θανάτου, όταν η Ανθή πέφτει με τη θέλησή της στο κενό από το μπαλκόνι ενός ακριβού ξενοδοχείου και η Μαρία γίνεται αυτόπτης μάρτυρας της σκηνής. Η κοπέλα νιώθει να ενώνεται μ’ έναν παράξενο δεσμό με αυτή την άγνωστή της γυναίκα, την οποία και αναζητά στο νοσοκομείο. Η Ανθή έχει πέσει σε κώμα και η Μαρία γίνεται η μόνιμη και μοναδική της συντροφιά.

Καλοδουλεμένη κι αιχμηρή γλώσσα, γερή δομή, εις βάθος ανάλυση των χαρακτήρων είναι τα στοιχεία που διακρίνουν το παρόν έργο της Έφης Βενιανάκη. Θεματικά, πραγματεύεται την απώλεια και τη διαχείρισή της στην καθημερινή ζωή με επιτυχία. Διότι, όντως, για κάποιους ανθρώπους η απώλεια είναι κάτι αβάσταχτο, με αποτέλεσμα να χάσουν την πίστη τους στη ζωή. «Κατοικούν ρημαγμένοι στο σώμα τους, σέρνουν τη ζωή τους, έτοιμοι να κάψουν και να καούν, σαν στοιχειά μπαινοβγαίνουν στην καθημερινότητά τους, αλλά συνομιλούν με βλέμματα και σιωπές» (σελ.139).

9786180113761_3D

Και η μητρική αγάπη, πανταχού παρούσα είτε ως δεδομένο είτε ως ζητούμενο. Η εγκαταλελειμμένη μητέρα που εγκαταλείπει με τη σειρά της τα παιδιά της, παρέχοντάς τους μόνο τη φυσική της παρουσία – κάποτε ούτε καν αυτή. Και η αντίδραση της κόρης; «Την καταλαβαίνω, να ’ξερε πόσο την καταλαβαίνω, αλλά δεν έχει καμιά σημασία πλέον. […] βρέφος τριάντα χρόνων, φτύνω το γάλα της που μυρίζει σπέρμα αναξιόπιστου εραστή. Την αποχαιρετώ με την πεποίθηση ότι την έχω καταπιεί ολόκληρη. Έχω γίνει η δική της μάνα τώρα – η αντίπαλός της» (σελ.182).

Αντίπαλο δέος ο έρωτας – ως εκτόνωση, ως έκφραση, ως δημιουργία, ως ξόδεμα. Ίσως χρειάζεται κι αυτός άλλες προϋποθέσεις για να εξελιχθεί σε σωτηρία, κι έτσι η μία γυναίκα του εν λόγω μυθιστορήματος δεν καταφέρνει να ζήσει τη διάστασή του αυτή. Κάτι που δεν αποκλείεται όμως για την άλλη, κι αυτό είναι το θετικό μήνυμα: μπορεί η αφήγηση να κόβει σαν ξυράφι και να μας παγώνει κάπου κάπου με την ωμότητά της, αλλά καταλήγει σαν χάδι όλο ανθρωπιά κι αισιοδοξία. Μετρημένη, στέρεη κι εξαγνιστική.

Share Button

The Author

Ράνια Μπουμπουρή

Η ΡΑΝΙΑ ΜΠΟΥΜΠΟΥΡΗ είναι δημοσιογράφος, επιμελήτρια εκδόσεων και μεταφράστρια. Γεννήθηκε το 1974 στο Καρπενήσι, όπου πέρασε ξέγνοιαστα παιδικά χρόνια με πολλά γέλια και πολλούς καβγάδες με τις τέσσερις αδελφές της. Στις πανελλήνιες εξετάσεις πέρασε πρώτη στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε. του Α.Π.Θ., όπου αρίστευσε στα μαθήματα λόγου και φιλοσοφίας με καθηγητές τους Δ.Ν. Μαρωνίτη και Γ. Βώκο αντίστοιχα. Λατρεύει την παιδική λογοτεχνία και είναι μέλος του ελληνικού τμήματος της IBBY (International Board on Books for Young People). Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν δεκαπέντε βιβλία της, μεταξύ των οποίων τα ΜΙΑ ΤΡΕΛΗ ΤΡΕΛΗ ΑΛΦΑΒΗΤΑ (Έπαινος Ποίησης της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς), ΕΝΑ ΤΡΕΛΟ ΤΡΕΛΟ ΑΡΙΘΜΗΤΑΡΙ και ΕΝΑ ΤΡΕΛΟ ΤΡΕΛΟ ΑΓΡΟΚΤΗΜΑ, τα οποία συνοδεύονται από CDs σε μελοποίηση του Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλου, με τη συμμετοχή πολύ γνωστών και αγαπημένων καλλιτεχνών.